Moa Martinsons och en tanke på Självmordets historia

Alldeles nyss låg jag på en soffa och läste klart Moa Martinsons debutroman Kvinnor och äppelträd från 1933. Det är en klassisk arbetarroman om tiden 1900-1920 på landet, men med ett kvinnoperspektiv som åtminstone jag ofta missat i min läsning av arbetarförfattare. Särskilt intressant är förlossningstemat som återkommer och ger berättelsen två poler, födelse och död, att spela mellan. Det blir mer kosmiskt cykliskt än det kanske lite mer manliga raka resandet in i döden.

image

Det finns många andra teman och ingångar i boken, som jag nu lämnar därhän. Dock fick den mig att fundera lite på självmordets historia.

Det är nämligen gott om självmord i boken. Framför allt hängningar.
Mor Sofi hänger sig i början av boken, då hennes frekventa badande blivit till elaka rykten.

Ellens, en av de två huvudpersonernas, fostermor driver en krog i Stockholm för att kunna skicka varje slant hon får över till sin oäkte och enda son som hon tror doktorerar i Lund. När det visar sig att han slagit sig ned som brevbärare i Småland istället så hänger sig även hon.

Sedan har vi Sallys, den andra av de två huvudpersonerna, pappa som är fackligt aktiv och jobbar på fabrik. Eftersom hans engagemang är känt har han svårt att få arbete någonstans. Han måste gå ur facket för att kunna bli nattvakt på en kanonfabrik på landet. Med tiden hänger sig även han.

Avslutningsvis (om jag inte missat något) så hänger sig Sallys svärfar, den försupne Liter-Olle, eftersom supandet inte längre kan mildra hans värkar.

För en bok på tvåhundratjugo sidor är det många självmord.
Moa Martinson skriver: ”Ett stycke rep får man alltid tag i vem som helst. Alltid är resan är slut eller någon trampat sönder ens idé likt en koklöv en röksvamp, så finns repstumpen där.”

Lite naivt har jag länge tänkt på självmord som en ganska modern företeelse. Och givetvis är Martinsons bok fiktion, men jag tror ändå att den kan ge en del av en historisk sanning.

Mycket av de historiska självmorden har säkerligen gömts i källorna, eftersom självmordet var så pass stigmatiserat (man fick ex. inte begravas på kyrkogården). Ändå har jag hört att man kan finna en del ”Självspillningar” genom historien och att deras familjer då gör allt som står i deras makt för att bevisa att det inte var självmord, eftersom den dödes själ i sådana fall inte kommer till himlen. Dessutom innebär det säkert en stor skam även för de efterlevande.

I militär historia har jag (populärvetenskapligt) hört om det första gången i samband med Napoleonkrigen, under den stora arméns långa reträtt ur Ryssland, då soldater i skräck ska ha tagit livet av sig för att inte bli fångade av kossackerna. Där av är det inte orimligt att anta att självmord i krigssituationer också var en vanlig sak tidigare, men att det inte dokumenteras.

Frågan jag blir intresserad av är alltså hur mycket dagens självmord är ett tecken på att något är fel i vår samtid, eller om det snarare handlar om en kostant i mänsklighetens historia av elände. (Inte för att det skulle göra tragedin och problemet med självmord mindre, men det skulle kuna skingra en rosig myt om att folk mådde så mycket bättre när alla var jordbrukare och ).

Sedan kan man självklart tolka självmorden också rent litterärt. Moa Martinsons karaktärer är nästan alltid fattiga och ibland försupna. När en sådan romankaraktär förlorat det som driver dem fram genom berättelsen finns inte många andra vägar att ta vägen, eller andra verktyg för att agera, än att ta livet av sig. De måste helt enkelt för att en blodtörstande berättelse kräver det.

Hursomhelst. En mycket bra bok. Självmordstemat är inte den stora behållningen, bara en bisak som jag ville skriva om. Läs den!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s