Studentfackligt eller Studentpolitiskt? (Kort)

(I vanlig ordning är detta mina åsikter och ska inte ses som representativa för någon organisation, om någon nu trott annat)

Idag ska jag på mitt första möte med Sveriges Förenade Studentkårers styrelse. I skrivande stund sitter jag på tåget. Igår ägnade jag dagen åt att läsa handlingar – i 7 timmar.

När jag fräschade upp minnet på organisationens åsiktsprogram fick jag en glad överraskning när jag läste följande ”Att-satser”:

Att det på lärosätena ska finnas kollegialt valda organ med ansvar för forskning och utbildning

Att samtliga organ inom högskolan ska vara sammansatta så att ingen aktör ensam har majoritet

Att-satserna begränsar sig inte till ett rent studenträttighetsperspektiv, de är vidare än så. De är ett exempel på när studenterna och deras organisationer tar ett övergripande ansvar som medskapare av högskolans utformning. Det tycker jag är bra.

För Högskolan ska vara en demokratisk institution. Lärande, forskning och styrning ska växa fram i samspel mellan ledning, personal och studenter. Det är det som ger den högre utbildningen en särställning gentemot andra utbildningar.

Ofta, inte alltid och inte alla, begränsar sig studentkårer till att rent specifikt bara driva studentfrågor och lämna resten där hän. Man reducerar sig själv till att vara en organisation för bevakande av rättigheter (vilket man självklart också måste göra).

Det studentinflytande som jag drömmer om, och som visserligen kan vara svårt att realisera, är något större än en ren intresseorganisation. Det är ett studentinflytande som vågar vara en medskapare, som vågar vara delaktig och drivande i utvecklingen av hela lärosätet. Ett studentinflytande som vill prata om utbildningarnas innehåll, utformning och arbetets organisering ur ett vidare perspektiv.

Kommentera

