Det gäller att ha karaktär, Idag och på 1700-talet

Svunna tiders moraliska självplågerier känns ofta främmande när man läser om dem idag. En dygdig och ordningssam karaktär. Det var idealet för 1700-talsmänniskan. Men den positionen kom inte enkelt, och inte naturligt. Man (för det gäller just män) var tvungen att kämpa sig dit, att betvinga sin kropp och sin lust. En människa som inte tillåter sig att göra något roligt är en ansvarstagande och bra människa.

I en sexologisk (antar jag att man får kalla det) lärobok står det som råd till unga älskare att: Gemenligen tilldanar segern över älskogsdriften en orubblig grundval för flit och ordning, samt för en beständigt dygdig karaktär, vilken allenast förädlar människan.

Den här sexualfientliga synen är knappst gångbar idag. Att hålla sig i kragen och ensam och i hemlighet onanera bort all sin kåthet är knappast någon grund för en ansvarstagande person i våra dagar.
Men visst har vi våra motsvarigheter.

Man ska tänka på vad man äter. För hälsans  skull. Men också något mer. Att ha ordning på sin kosthållning för hälsans skull är ju instrument för att uppnå ett mål, som man absolut kan kritisera. Men där finns en tanke på att kosthållning i sig avslöjar just karaktär. Oberoende av hur man mår så symboliserar det just karaktär.

Samma sak med att betala sina räkningar den 25e istället för den 30e. Eller att stiga upp tidigt på morgonen, oavsett om man har någon god anledning till det eller inte.

Idag har jag själv med nöd och näppe flåsat mig igenom en kortare löprunda och sedan ätit mat jag faktiskt lagat själv. Även om jag inte gjort något vettigt eller behöver göra något vettigt idag så känner jag mig ändå som en person med just karaktär.
Och det är ju helt orimligt.

1700-talsmänniskans dygdemani sitter kvar.

Kommentera

