Vad är Historia? Om Internet, Facebookdesigns, Arabiska våren och Smartphones.

Min mobiltelefon börjar långsamt bete sig underligare och underligare. Antagligen har det att göra med att mitt abonnemang som jag fick telefonen med snart går ut.

Jag skaffade telefonen på våren för ett och ett halvt år sedan. Det var min första smartphone. Ett och ett halvt år är ingen särskilt lång tid. Ändå kan jag idag knappt föreställa mig hur tillvaron var innan jag hade internet i telefonen, när Facebook var något man kollade vid datorn och jag knappt ens hört om Twitter och Instagram.

Men det här ska inte bli några tårar över hur snabbt allting går och hur allt som är värt något förflackas. Poängen jag vill göra med detta är en poäng om historia, om vad historia egentligen är.

Historia kan givetvis definieras som allt det som hänt förut, hela vägen från urtiden till igår. Ändå skaver det att foga samman förra veckan med medeltiden som båda varandes historia. För att det verkligen ska kännas historiskt måste en viss tid ha förflutit. Det måste vara höljt i dimma, på något sätt förlorat. Men det går inte att sätta en strikt tidsbarriär på säg 30 – 40år för vad som ska räknas som historia.

Historia är vad som är förflutet, förlorat och som inte längre ger några direkta uppenbara verkningar in i vår tid. Och det är här internets utveckling kommer in som illustration.

Arabiska våren och twitter-hyllningarna som uppkom i samband med den (jag fokuserar på Twitter för att hålla mig på internettemat) är inte historia. Det är kanske snarare samtidshistoria eftersom kopplingarna mellan händelsen i det förflutna (Twitterrapporter från Egypten) och idag är så uppenbara, så direkta. Det är samma medium, det är en verklighet som på många sätt fungerar som vår nuvarande verklighet. De förändringarna som har skett kan vi spåra.

Men den Facebookdesign som gällde under samma tid, den är historia. Facebook ändrar sitt upplägg hela tiden. Det är svårt att minnas alla olika typer. Men varje Facebookdesign har lyft upp vissa saker och nedprioriterat andra. Album och taggande av människor i bilder som var stort när jag började använda det är till exempel idag helt borta. Hela den internetdesign som jag och många med mig så krampaktigt höll fast vid under förändringens tid är nu i graven och jag själv minns den knappt. Även fast det bara var för något år sedan.

Dagens Facebook bär inga spår av gårdagens, sättet vi använder dagens Facebook bär nätt och jämt spår av gårdagens. För att se kopplingarna, kontinuiteten måste man ge sig ut på en upptäcksfärd i det förlutna, och det är då det är Historia.

För att ta några andra exempel på det helt glömda: Den tiden då man gjorde tonvis med tester på Facebook, den tiden då man fick tonvis med Farmvilleinbjudningar. Eller ännu tidigare då Facebook inte var mer än ett växande community vid sidan av Helgon (för gotharna) Skunk (för popparna) och Playahead (för… ja för vem egentligen?). Samma tid som då en fest kunde anordnas utan Facebook-event.

Vi lever idag i en verklighet där vårat förflutna görs till historia i en helt makalös takt. Digitaliseringen gör att resterna av det förflutna inte stannar kvar som gammalt slagg utan omformas inom ramen för de nya portalerna så att spåren bakåt blir otydliga, svåra att följa.

Ibland kan det tyckas som om det inte är någon snabb utveckling utan bara en snabb förändring, hela tiden utan mål. Men vi frigör oss från gårdagen mer och mer.

Kommentera

