Besök på Stockholms stadsarkiv

Min uppsats börjar svälla över alla gränser. Varje nyfikenhet leder till nytt källmaterial som leder till nya frågor och ytterligare källmaterial.
Man kan kanske kalla det för den hermeneutiska cirkelns helvete.

Och igår så var jag på Stockholms stadsarkiv igen. Jag tänkte ägna en sisådär fyra timmar åt att titta lite i kämnärrättens arkiv.
Kämnärrätten var en underdomstol till rådhusrätten i Stockholm och den instans där de flesta ärenden hamnade (även om vissa avgjordes direkt av Politikollegiet, visa gick till rådhusrätten, visa till hovrätten och dessutom hade Stockholm både borgrätter och, om jag inte missminner mig, domstolar för arméförbanden i staden.

Lite blygsamt beställde jag in protokoll och dommar i kriminal och civilärenden för 1760 i södra förstadens kämnärrätt (alltså den på dagens Södermalm). Jag drabbades av detta:
image

Bara boken med kriminalärenden är tjock som flera lagböcker staplade på varandra.
image

Ordningen i handlingarna är dessutom snårig. Här är en beskrivning av var handlingarna hittas i boken, fotad ur arkivförteckningen.
image

Och i denna snåriga djungel finns det såklart hur mycket som helst att upptäcka! Slagsmål, obetalda räkningar, okvädingsord och stämningar om olaga anställningar och krogar som väsnas på natten. Jag kopierar så mycket jag kan, för att transkribera senare men kan inte annat än sucka och önska hade jag fick en livstid för att rota i och dechiffrera dessa snåriga rester av mänskligt liv.

Kommentera

