Är den historiska atlasen död?

Är den historiska kartboken död? Har Google Maps inte bara dödat de vanliga kartböckerna, utan även haft ihjäl de historiska dito?

När jag var liten brukade jag fascinerat sitta och titta på Herman Lindqvists (på fallande dåligt ritade) kartor över det svenska stormaktsväldets utbreddning. Senare förstod jag att det där med kartor ju inte förklarar så mycket.

En historisk atlas försöker förklara ett historiskt skeende som handlar om människor genom att dela in landområden i olika färger. Så tänkte jag och läste inte historiska atlaser på många många år.

Nuförtiden håller jag för min del på att upptäcka diagramet. Hur mycket information man kan komprimera in i en bild istället för i en text. Och så har jag hittat min gamla historiska atlas (eller mammas egentligen) hemma hos mamma, och lånat med den tillbaka till Uppsala.

Då slår det mig: jag har inte sett en historisk atlas i en bokhandel på evigheter. Och de brukade vara vanliga förr. Tror jag i alla fall. Är det kanske så att Google Earth som helt slagit sönder marknaden för vanliga kartböcker också har rykt undan mattan för historiska kartböcker? Det vore synd, eftersom det knappast finns något bra digitalt redskap för att skapa historiska kartor, ingen känd plattform för att titta på historiska kartor.

En Historisk atlas måste självklart framställas manuellt. Det är också ett redaktionellt arbete där man måste avgöra vad för aspekter man ska ha med på sin karta. Men den har den fantastiska fördelen att den inte dömer om vad man gör med informationen.

image

En normal bok om tex. 30-åriga kriget (1618-1648 i Tyskland) bestämmer inte bara vilket fakta man får reda på, utan också i vilket narrativ den faktan inordnas. Handlar den om fälttågets historia kommer också faktan att inordnas i det. Handlar det om hur hårt den tyska befolkningen drabbades kommer faktan att inordnas i det istället. Men i en historisk atlas, som på bilden ovan, visar den helt enkelt vilka områden som drabbades hårdast. Den informationen kan man å ena sidan använda till att förstå varför man valde att marschera med arméerna på vissa platser (de var tvugna att vistas där det fortfarande fanns mat man kunde plundra) eller hur vissa delar av dåtida Tyskland drabbades olika hårt.

Den historiska atlasen har alltså fått ett litet uppsving för mig, hoppas den inte är död.

Kommentera

