PC, Apple eller penna och papper?

Vilka är det som använder Mac-datorer och vilka använder PC?
Då och då har jag roat mig med att notera vilka anteckningsdon kursare använder i skolan. Här är på ett ungefär vad jag funnit:

Inom den studentpolitiska rörelsen använder de flesta papper och penna som anteckningsdon (antagligen för att behovet av att anteckna inte alltid är så stort). Men det är ändå tydligt att det är Appleprodukter som har högst status. De personer som har höga positioner eller rykte om sig att vara kompetenta eller vad det nu må vara har alla Apple-grejer. Appledatorer, Ipads och Iphones. Dessutom visar de tydligt upp användningen av dessa. Använder sociala medier flitigt, instagrammar gärna bilder på sin dator på olika sätt, etc.

Vid två tillfällen har jag sett Apple dominera vid universitetet, för det första i korridorerna på Engelska Parken (där humanisterna håller till) och å andra sidan när jag följde med min flickvän på en socialpsykologiföreläsning. Socialpsykologiklassen bestod till stor del av personalvetare och jag tror att det är där någonstans som man hittar en förklaringsmodell. Ju mer orienterad mot arbetsmarknaden eller tillvaron utanför universitetet man är, desto viktigare blir olika typer av materiella statussymboler, ex Mac-datorer.

För att kontrastera: I min nuvarande klass i tidigmodern historia använder de flesta (dock inte alla) elektronik för att anteckna, men ingen har en Appledator! Just nu går jag också 7,5poängaren ”Svensk 1700-talskultur i Europeiskt perspektiv”, och där är det inte bara helt fritt från Appledatorer, jag är rent av den enda som överhuvud taget använder elektronik för mina anteckningar.

Att de som står närmre, eller åtminstone är mer tydligt orienterade mot, arbetsmarknaden i högre utsträcking köper Appleprodukter betyder givetvis inte att de som har en tydligare akademisk inriktning skulle vara mindre statusbenägna. Snarare tvärt om. Men man verkar spela inom olika statussystem.

Det är helt enkelt lite creddigt med en tegelstenslaptop från 90-talet bland historikerstudenter.
Det här ändras emellertid när man kommer upp bland de anställda. Där verkar de flesta lämna sin dator (PC förmodar jag) på sitt kontor, men bland de som har med en laptop vid föreläsningar har ganska ofta en Mac.

Detta är resutatet av mina osystematiska observationer. Jag skulle gärna vilja höra vad er uppfattning är!

Kommentera

