Pestens härjningar i Stockholm – ett nytt projekt?

Uppsatsen är inlämnad, Ventileringen är genomförd och jag vankar runt i någon form av tomhet. Det projekt som dagligen varit en del av mitt liv det senaste året (På gott och ont, det har oftast känts som ont men nu känns det som om det var gott!) är borta, iväg för någon annan att bedöma. Jag väntar på ett betyg per mail som aldrig riktigt kommer. Men när det händer så tänker jag att jag på något sätt ska försöka summera mitt uppsatsarbete lite, skriva om ventileringen och så. Men inte ännu.

Under tiden, i tomheten och rastlöstheten så har ett nytt projekt börjat gro. Jag vet inte om det kommer att bli något än. Om det blir något så vet jag inte vad det blir. Jag tänker nu i alla fall att det skulle kunna bli en bok. Alltså varken en doktorsavhandling eller en skönlitterär bok utan en sådan där ”historiebok” som man köper i affären. Men den sannolikheten är väl antagligen låg. Det går många dödfödda projekt på varje lyckat! Men även om det inte blir något vettigt av det så är det i alla fall ett ypperligt ämne att skriva lite om här på bloggen.

Tanken är i alla fall om att skriva om när pesten härjade Stockholm (och Sverige) för sista gången 1710-1713. Det var när Sverige var mitt uppe i det stora nordiska kriget. Det hade varit missväxt i landet, huvudarmén hade just gått under i Poltava och kungen skickade hela tiden förnyade förordningar om utskrivningar och skatter från Bender i dåtidens Ottomanska imperium där han för tillfället befann sig. Då slog pesten till. Det började med en båt som ankom från Livland (Dagens Estland, typ) och slutade med att nästan 40% av Stockholms cirka 50.000 invånare dött inom loppet av ett par månader. Ungefär 20.000 människor allt som allt medan Rådet flydde till Arboga och Hovet till Sala.

Jag tänker mig, eller hoppas och drömmer om kanske är ett bättre ord, att det skulle kunna bli en berättelse med ett tydligt narrativ om livsvillkor, samhällets organisering, hur man hanterar katastrofer, panik och förtröstan till Gud, skräck och överlevnad utan att för den sakens skull handla om krig. Men det hänger lite på att jag hittar några bra berättande källor om förloppet, och det återstår att se.

Kommentera

