Recension: Muskotkriget av Giles Milton

Som sommarläsning läser jag Muskotkriget av Giles Milton. Boken (som är en fack-bok) handlar om konflikterna och krigen om muskotöarna i dagens Indonesien under början av 1600-talet.

Ända sedan antiken har Europa importerat kryddor, bland annant muskot, från ostindien genom Indien, över till mellanöstern och därifrån via medelhavet. Det var den handeln som gjorde både ottomanerna och venetianarna rika. Det var drömmen om att kunna segla förbi alla dessa mellanhänder och inösa hela vinsten för sig själv som var drivkraften till upptäcksfärderna som bland annat ledde till att Columbus upptäckte Amerika.

Boken fokuserar på Engelsmännen och i viss mån Holländarna och baseras på dagboksanteckningar, reseskildringar och brev. Det ensidiga fokuset på västerländska sjöfarare gör att skildringarna av kungarna, furstarna och sultanerna de möter under sina resor blir platta. Utländska potentater blir reducerade till orientalistiska karikatyrer. Inte sällan betecknas de som ombytliga, lättsamma och barbariska.

Samtidigt får strukturerna en undanskymd plats, utgången av konflikterna beskrivs som resultatet av vissa personerna idoghet, flit, arbete eller intelligens snarare än de strukturella förutsättningarna för den ena parten att segra över den andra. Hade författaren månat om att visa upp en mer förstående och empatisk sida när det gällde människorna som befolkar hans verk skulle boken otvivelaktigt känts mer angelägen.

Men detta förtar inte att det är en fantastisk bok! Framför allt för berättelserna från de enskilda handelsexpeditioner som handelsmännen i de ostindiska kompanierna drar iväg på. Berättelserna är ofta minst lika dramatiska och fulla av snabba vändingar som vilken piratfilm som helst. Här kan man exempelvis läsa om holländare som blir överfallna av japanska sjörövare i hamnen Banta runt Indonesien. Striden böljar fram och tillbaka över det holländska skeppet tills japanerna gömmer sig i kajutan och holländarna rullar fram kanoner, sätter dom till väggen och skjuter av och spränger således bort japanerna och halva sitt eget skepp.

Det är alltså tveklöst en händelsernas historia som skrivs och som sådan en av de mest spännande och underhållande som jag har läst, så länge man lyckas hålla författarens strukturblinda och orientaliska röst på en armlängds avstånd.

Annonser

One thought on “Recension: Muskotkriget av Giles Milton

1. Ett handelsmanna-äventyr på världshaven del 1 – Borenbuff