Jag tänkte skriva om Kvinnohistoria

Den senaste tiden har jag funderat en hel del på feministisk historia. (Feministisk historia är kanske inte ett särskilt bra namn på det, men det får duga). Jag upplever det som att bloggare och serietecknare såväl som filmskapare och läroböcker för grundskolan vill göra feministiska poänger av hur kvinnor i det förflutna har blivit förtryckta av män.

Jag tycker att drivkraften bakom är lovvärd. Men jag har på känn att man kanske kastar ut barnet med badvattnet när man gör så. För när man lär ut att män behandlat kvinnor som sin egendom, att äktenskap har varit rena barnhandelsuppgörelser och att kvinnan uteslutits från världen och stängts in i hemmet så osynliggör man kvinnor från det förflutna.

Mycket av vår bild av hur kvinnor har haft det ”förr” kommer från 1800-talet eller till och med senare. Kvinnans roll i hemmet, vikten av moderskap, oförmågan till att rösta eller delta i politik och hemmafru-idealet är historiskt sentida skapelser och inte alls representativa för de föregående århundradena (som brukar kallas för den tidigmoderna epoken).

Därmed inte sagt att den tidigmoderna epoken till skillnad från vad vi tror var jämställd. Men ojämställdhetens historia handlar inte om att maktförhållandet mellan män och kvinnor har flyttats fram och tillbaka till mer eller mindre makt utan handlar lika mycket om att de olika könen har fått olika roller och olika funktioner.

Därför tänkte jag ägna de kommande veckorna åt att skriva några blogginlägg om kvinnohistoria, som det en gång hette.

Kommentera

