Doktorandlivet

Så nu har jag alltså börjat som doktorand vid Göteborgs universitet.

Det finns både mycket och lite jag har att säga om det. Överlag har det varit omtumlande fast på ett annat sätt än vad jag själv trott.

Å ena sidan har jag drabbats av långa introduktionsveckor där man liksom tvingats sitta fastnaglad i sin stol och lyssna, upprepade gånger, på hur olika administrativa system fungerar. Då har jag såklart längtat bort från det, längtat till mitt skrivbord så att jag faktiskt kan börja arbeta ”på riktigt”.

Å andra sidan kände jag mig nästan lamslagen när jag väl fick tid till att sätta mig vid skrivbordet och börja arbeta ”på riktigt”. Att skriva en avhandling är inget man gör på en eftermiddag.

Dessutom pendlar jag just nu Uppsala – Göteborg, och tillbringar en hel del tid i Stockholm.

Men det ska nog bli ordning på det här tillslut. Om inte annat så har jag ju nu återupptagit en fin vana: Att prokrastinera genom att blogga.

Kommentera

